Mikä ihmeen suhteellisuus julkisissa hankinnoissa?
Suhteellisuus julkisissa hankinnoissa on eräs hankintalain merkittävimmistä periaatteista. Samalla suhteellisuuden käytännön merkitys aiheuttaa eniten päänvaivaa. Millainen menettely täyttää suhteellisuuden vaatimuksen ja mikä sitten on suhteetonta? Hankintamenettelyssä mahdollisesti tapahtuneita hankintalain rikkomuksia kartoittaessa onkin helpommin havaittavissa tasapuolisen tai syrjimättömän menettelyn rikkomukset kuin suhteellisuusperiaatteen vastaisuus.
Tarkkaa määritelmää suhteellisuudelle julkisissa hankinnoissa ei olekaan mahdollista antaa. Kyse on aina hankintamenettelyn arvioinnista kokonaisuudessaan, kaikki olosuhteet huomioon ottaen. Suhteellisuusperiaatteen täyttämässä menettelyssä asetettujen vaatimusten on oltava oikeassa suhteessa tavoiteltavan päämäärän kanssa. Tämäkään määritelmä ei kuitenkaan kerro julkisten hankintojen parissa työskenteleville todellisuudessa mitään. Käytännössä suhteellisuusperiaatetta on noudatettu, kun hankintayksikön hankintamenettelyssä hankinnalle asettamat vaatimukset eivät perusteettomasti sulje kilpailun ulkopuolelle joitakin toimittajia sen vuoksi, että vaatimukset ovat hankinnan päämäärään verraten liian korkeat.
Hankintayksiköllä on hankintamenettelyssä paljon harkintavaltaa
Hankintayksikkö, eli hankinnoissaan hankintalain noudattamiseen velvollinen toimija, käyttää harkintavaltaansa hankintamenettelyn eri vaiheissa, kuten tarjouspyyntöön asetettavista vaatimuksista päättäessään ja lopullisen hankintapäätöksen tehdessään. Kaikessa harkintavallan käytössä on punnittava tehtyjä valintoja suhteellisuuden asettamassa valossa. Hankintalain 1 luvun 3 §:stä ilmenee hankintalain periaatteet ja nimenomaisesti ilmaistaan, että hankintayksikön on toimittava suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Hankintalain mukaan harkitessa jonkin tarjoajan sulkemista pois kilpailusta poissulkuperusteella, on suhteellisuusperiaatteeseen kiinnitettävä vielä erityistä huomiota.
Sinänsä hankintayksikön harkintavalta on laaja. Hankintayksikkö päättää vapaasti halutusta hankinnan kohteesta, kunhan hankintamenettely toteutetaan hankintalainsäädännön vaatimusten mukaisesti. Hankintayksiköllä voi olla oikeus päättää hankittavalle kohteelle erittäin korkeat laadulliset vaatimukset, vaikkakin nämä vaatimukset täyttäviä tarjoajia olisi hyvin harvassa. Hankintapäätöksen, jonka hankintamenettelyssä asetetut vaatimukset vain yksi tai hyvin harva toimittaja on tosiasiassa pystynyt täyttämään, tueksi on hankintayksikön kuitenkin kyettävä esittämään sellaisia hankinnan laatuun, laajuuteen sekä luonteeseen ja arvoon liittyviä syitä, joiden perusteella asetettujen vaatimusten voidaan katsoa olevan suhteessa hankinnan tavoitteeseen. Vaatimusten ei tule olla sellaisia, jotka tosiasiassa rajoittavat kilpailua ja rikkovat merkittävimpiä julkisissa hankinnoissa hankintalain mukaan noudatettavia periaatteita.
Mikäli haluat tarkistuttaa hankintamenettelyn oikeellisuuden ammattilaisella, ota meihin yhteyttä. Arvioimme hankintapäätöksen lainmukaisuuden todella edulliseen hintaan, alkaen 500 euroa.
Ja muistathan, että meillä alkuneuvottelu (max. 15 min) on aina maksuton!
Ota yhteyttä! Hankintajuridiikkaan erikoistunut lakimiehemme Enni Kranni neuvoo sinut eteenpäin asiassa. Yhteystiedot: Enni Kranni, puh. 0505319186, email: enni.kranni@oranssilaki.fi.