Yleistä
Oranssi Lakiasiaintoimisto Oy tarjoaa lainopillisia palveluita asiakkailleen tässä selostettuja yleisiä toimeksiantoehtoja noudattaen. Näitä ehtoja sovelletaan kaikkiin toimeksiantoihimme, jollei asiakkaan kanssa ole yksittäistapauksessa kirjallisesti toisin sovittu.
Asiakkaan velvollisuudet
Palveluidemme tarkoituksenmukaisen toteuttamisen varmistamiseksi asiakkaan tulee aina antaa kaikki asian selvittämiseen ja hoitamiseen vaikuttavat tiedot sekä ilmoittaa, jos näissä tiedoissa tapahtuu olennaisia muutoksia toimeksiannon kestäessä. Emme ole vastuussa vahingosta joka aiheutuu siitä, että asiakkaan meille toimittamat tiedot ovat olleet puutteellisia, virheellisiä taikka totuudenvastaisia.
Asiakkaan tulee edistää yhteistyömme sujuvuutta vastaamalla ilman aiheetonta viivytystä mahdollisiin toimeksiannon hoitamista koskeviin lisätietopyyntöihimme, asiakkaan ilmoittamaa yhteydenottokanavaa käyttäen. Emme vastaa mahdollisista vahingoista jotka johtuvat siitä, että asiakas ei kehotuksistamme huolimatta toimita määräajassa meille pyytämiämme tietoja tai dokumentteja.
Toimeksiannon hoitaminen
Emme siirrä toimeksiantoa toimistomme ulkopuoliselle taholle ilman asiakkaan lupaa. Jos asiakkaan kanssa on kirjallisesti sovittu, että tietty toimistomme osakas tai lakimies hoitaa toimeksiannon, emme siirrä toimeksiantoa myöskään toimistomme sisällä toiselle lakimiehelle, elleivät pakottavat syyt tapauskohtaisesti muuta edellytä.
Esteellisyys
Ennen uuden toimeksiannon vastaanottamista suoritamme aina asianmukaisesti ns. esteellisyystarkastuksen varmistaaksemme, että voimme hoitaa kyseisen toimeksiannon. On kuitenkin mahdollista, että esteellisyystarkastuksesta huolimatta esteellisyystilanne tai intressiristiriita ilmenee vasta myöhemmin hoidossamme jo olevan toimeksiannon kohdalla. Noudatamme tältä osin lakia luvan saaneista oikeudenkäyntiavustajista.
Esteellisyys tai intressiristiriita johtaa kyseisen lain mukaisesti toimeksiannon päättämiseen ja tarvittaessa, asiakkaan niin halutessa, asian siirtämiseen hoidettavaksi toimistomme ulkopuoliselle taholle.
Toimeksiannon päättäminen
Asiakkaalla on oikeus päättää toimeksianto milloin tahansa toimeksiannon kestäessä ilmoittamalla siitä meille kirjallisesti. Meillä on oikeus päättää toimeksianto ennakkomaksun tai maksun viivästymisen, luottamuspulan taikka niihin rinnastuvan painavan syyn takia ilmoittamalla siitä asiakkaalle kirjallisesti. Toimeksiannon päättäminen ei vaikuta asiakkaan velvollisuuteen maksaa viipymättä ennen toimeksiannon päättämistä suorittamistamme palveluista kertyneet palkkiomme ja kulumme täysimääräisesti.
Oranssi Lakiasiaintoimisto Oy lakkaa ilman erillistä toimeksiannon tai palvelun irtisanomista edustamasta asiakasta, kun toimeksianto on osaltamme täytetty tai kun viimeinen toimeksiantoa koskeva lasku on lähetetty asiakkaalle, riippuen siitä kumpi em. ajankohdista on ajallisesti aikaisempi.
Palkkio laskutus ja muut kulut
Palkkio sovitaan asiakkaan kanssa aina toimeksiannon alkaessa. Ellei toisin ole kirjallisesti sovittu, palkkiomme perustuu kulloinkin voimassa olevaan hinnastoomme sekä näihin toimeksiantoehtoihin.
Palkkiota voidaan tapauskohtaisesti korottaa, mikäli toimeksianto on 1) kiireellisesti hoidettava, 2) vaikeusasteeltaan poikkeuksellisen haastava/vaikea tai sen hoitaminen edellyttää erityistä asiantuntemusta, 3) hoidettava vieraalla kielellä (ruotsi, englanti) taikka 4) intressiltään huomattava. Asiakkaalle ilmoitetaan aina selkeästi etukäteen, mikäli jokin edellä mainittu tekijä aiheuttaa palkkion korottamisen yksittäistapauksessa.
Etukäteen mahdollisesti annetut arviot toimeksiannon kokonaiskustannuksista ovat aina ohjeellisia eivätkä sido sellaisenaan, ellei toisin ole nimenomaisesti sovittu. Mikäli toimeksianto kuitenkin on sovittu hoidettavaksi kiinteähintaisesti, sitoo sovittu hinta osapuolia, ellei erityisistä syistä muuta johdu.
Palkkion lisäksi veloitamme toimeksiannon hoitamisesta mahdollisesti syntyneet matkakulut (majoitus, päivärahat, matkaliput ja/tai kilometrikorvaukset) sekä muut kulut (esim. asiakirjamaksut ja kopiointikulut) toteutuneiden tosiasiallisten kustannusten mukaan.
Laskutamme aina suoraan asiakasta siinäkin tapauksessa, että oikeusturvavakuutus, vastapuoli tai jokin muu taho olisi velvoitettu korvaamaan asiakkaan kulut. Laskutamme toimeksiannot aina kvartaaleittain (neljännesvuosittain). Toimeksisaaja on oikeutettu laskuttamaan toimeksiantajalta palkkion ja kulut myös siltä osin kuin vakuutusyhtiö, vastapuoli tai muu vastaava taho ei kyseisiä kuluja korvaa.
Laskun maksuaika on joko 14 päivää (yksityishenkilöt) tai 10 päivää (yritykset ja yhteisöt). Erääntyneiden laskujen viivästyskorko on kulloinkin voimassa olevan korkolain (4§ 1 mom.) mukainen.
Ennakkomaksu
Varaamme oikeuden pyytää ennakkomaksua toimeksiannosta joko ennen toimeksiannon suorittamista tai toimeksiannon kestäessä. Jos edellytämme ennakkomaksun suorittamista ennen toimeksiannon aloittamista tai sen kestäessä, toimeksiannon suorittaminen alkaa tai jatkuu vasta sen jälkeen kun olemme vastaanottaneet pyydetyn ennakkomaksun täysimääräisesti. Ennakkomaksu otetaan vähennyksenä täysimääräisesti huomioon lopullisessa laskutuksessa.
Kehotamme aina ennen toimeksiannon vastaanottamista asiakasta selvittämään vakuutusyhtiönsä kanssa oikeusturvavakuutuksen olemassaolon, soveltuvuuden kyseiseen tapaukseen ja kattavuuden. Avustamme tässä tarvittaessa.
Vastuuvakuutus ja vastuunrajoitus
Ellei toisin ole kirjallisesti sovittu, Oranssi Lakiasiaintoimisto Oy sekä sen palveluksessa olevan henkilöstön korvausvastuun yhteismäärä mahdollisesta toimeksiannon hoitamisen yhteydessä aiheutetusta vahingosta rajoittuu aina 180 000 euroon, joka on toimintaamme varten ottamamme varallisuusvastuuvakuutuksen (IF Vahinkovakuutusyhtiö Oy) vakuutusmäärä.
Mahdollinen korvausvastuumme määräytyy aina varallisuusvastuuvakuutuksen ehtojen sekä voimassaolevan lainsäädännön mukaisesti. Korvausvelvollisuudestamme vähennetään se määrä, jonka asiakas saa korvauksena vakuutuksesta tai jonkin muun sopimuksen osapuolena tai muun korvauksen tai hyvityksen saajana kyseisessä asiassa.
Emme vastaa vahingosta, jonka asiakas kärsii sen johdosta, että asiakas ei ole tuonut tietoomme kaikkia asiaan vaikuttavia seikkoja tai tietoja, tai jos asiakas on antanut meille puutteellisia, virheellisiä tai totuudenvastaisia tietoja. Emme myöskään vastaa vahingosta joka aiheutuu, jos asiakas käyttää meiltä saamiaan neuvoja tai asiakirjoja muuhun kuin siihen nimenomaiseen tarkoitukseen, johon ne on tapauskohtaisesti annettu.
Emme vastaa kolmannelle taholle aiheutuneista vahingoista emmekä muiden lakitoimistojen tai toimistomme ulkopuolisten tahojen suoritteista tai neuvoista enemmälti kuin mitä vastuuvakuutuksemme korvauspiiriin kuuluu.
Olemme vastuussa ainoastaan välittömistä vahingoista. Emme ole vastuussa neuvojemme mahdollisesti aiheuttamista välillisistä tai epäsuorista vahingoista, kuten menetetyistä tuloista, tuotoista taikka sopimuksista.
Oranssi Lakiasiaintoimisto Oy:n osakkaat ja työntekijät eivät ole henkilökohtaisessa korvausvastuussa toimeksiannon hoitamisesta, vaan vastuu kanavoituu aina Oranssi Lakiasiaintoimisto Oy:n kannettavaksi edellä todetuin tavoin ja rajoituksin.
Luottamuksellisuus ja salassapito
Emme koskaan paljasta asiakkaan liike- tai muuta salaisuutta emmekä henkilöasiakkaan tahi hänen perheensä salaisuutta luvattomasti, ja noudatamme tarkoin lupalakimiehiä koskevia ohjeita kaikessa asiakkaan toimeksiannon hoitamisessa ja kommentoinnissa.
Jos käytämme ulkopuolisia neuvonantajia, tulkkeja tai vastaavia tahoja apuna toimeksiannon hoitamisessa, varaamme kuitenkin mahdollisuuden toimittaa heille asiaan liittyvät tarpeelliset tiedot. Tällöin ulkopuoliset tahot sitoutuvat vastaavaan vaitiolovelvollisuuteen meidän kanssa tekemässään sopimuksessa. Emme ole vastuussa siitä, jos toimistomme ulkopuolinen taho, esimerkiksi tulkki, rikkoo sanottua sopimusperusteista vaitiolovelvollisuuttaan.
Yhteydenpito
Lähtökohtaisesti pidämme yhteyttä asiakkaaseen sähköpostin ja puhelimen välityksellä sekä tarvittaessa henkilökohtaisesti tapaamalla. Asiakkaan tulee huomata, että vaikka toimistomme virustorjunta- ja muut tietosuojajärjestelmät pidetään aina ajan tasalla, liittyy sähköpostin ja puhelimen käyttöön silti muun muassa tietomurtouhista riippuvia, yksityisyyden suojaa uhkaavia ulkopuolisia riskitekijöitä, joihin toimistomme ei voi vaikuttaa.
Asiakkaan niin halutessa voimme pitää yhteyttä häneen yksinomaan kirjeitse, mutta tällöin asiakkaan tulee huomata, että kyseinen yhteydenpitotapa luonnollisesti hidastaa asian joutuisaa käsittelyä.
Kehotamme ystävällisesti asiakasta ilmoittamaan aina tekstiviestillä kiireellisistä ja tärkeistä sähköpostiviesteistä, jotka edellyttävät nopeita toimenpiteitä.
Asiakirjojen säilyttäminen ja palauttaminen asiakkaalle
Säilytämme toimeksiannon hoitamiseen liittyvät keskeiset asiakirjat lupalakimiehiä koskevien säännösten mukaisesti. Toimeksiannon päättyessä palautamme alkuperäiset asiakirjat asiakkaalle ja tuhoamme muun asiakirja-aineiston lupalakimiehiä koskevien sääntöjen ja suositusten mukaisesti.
Tietosuoja
Käsittelemme henkilötietoja aina voimassaolevan lainsäädännön edellyttämällä tavalla.
Rekisteröidyllä on tietosuojalain (5.12.2018/1050) mukaisesti oikeus saada tietoa käsittelemistämme henkilötiedoista ja oikeus vaatia virheellisten tai vanhentuneiden tietojen poistamista rekistereistämme. Rekisteröidyllä on lisäksi oikeus erikseen pyytää, ettei häntä koskevia tietoja käytetä markkinointitarkoituksiin.
Rekisteröitynä voit käyttää yllä mainittuja oikeuksiasi lähettämällä meille sähköpostiviestin tai kirjeen, josta tulee ilmetä nimesi, osoitteesi, puhelinnumerosi sekä kopio voimassaolevasta henkilöllisyystodistuksesta. Voimme pyytää lisätietoja, jotka ovat tarpeen henkilöllisyytesi varmentamiseksi. Voimme hylätä tietopyynnöt, jotka toistuvat kohtuuttoman usein tai jotka ovat perusteettomia.
Valitukset ja reklamaatiot
Uskomme vakaasti, että palvelumme vastaa asiakkaamme odotuksia ja tarpeita. Mikäli asiakas kuitenkin jostakin syystä on tyytymätön palveluumme tai tahtoo tehdä palvelua koskevan reklamaation, tulee hänen ilmoittaa asiasta ja tyytymättömyyden syistä meille välittömästi.
Asiakkaan tulee kaikissa tapauksissa esittää mahdolliset huomautuksensa ja reklamaationsa tarjoamistamme palveluista yhden (1) kuukauden kuluessa palvelun vastaanottamisesta ja joka tapauksessa viimeistään kuuden (6) kuukauden kuluessa huomautuksen kohteena olevan toimenpiteen suorittamisesta.
Päivitetty 22.9.2021