Päämiehemme olivat syksyllä 2019 ostaneet asunnon Helsingin keskustasta taloyhtiöstä, jossa osa asuinhuoneistoista sijaitsee erillisrakennuksessa. Päämiestemme ostama asunto oli juuri tällainen erillisrakennuksessa sijaitseva huoneisto. Kauppakirjan mukaan asuinhuoneisto oli remonttikuntoinen. Kun päämiehemme pian kaupanteon jälkeen ryhtyivät remontoimaan huoneistoa, ilmeni, että myös rakenteet edellyttivät useasta kohtaa perusteellista korjausta.
Taloyhtiö kiisti vastuunsa rakenteiden korjauskulujen osalta, vedoten muun ohella siihen, että päämiehemme olivat ostaneet huoneiston remonttikuntoisena, mikä taloyhtiön näkemyksen mukaan tarkoitti sitä, että myös rakenteiden korjaaminen kuuluisi siten yksin heille, osana kokonaisremonttikuluja. Korjaamisen osuus remonttikuluista ei ollut vähäinen. Päämiehemme eivät tyytyneet tilanteeseen, sillä taloyhtiön yhtiöjärjestyksessä ei ollut määräystä siitä, että rakenteiden osalta kunnossapitovastuu olisi siirretty asunto-osakeyhtiölain kunnossapitovastuunjakosäännöksestä poiketen yhtiöltä osakkaille. Toisin sanoen oltiin siinä perustilanteessa, että yhtiö vastaa rakenteista johtuvista virheistä ja osakas vastaavasti pinnoitteista.
Tässä vaiheessa päämiehemme ottivat yhteyttä toimistoomme. Kokenut kiinteistölakimiehemme alkoi sen johdosta selvittämään asiaa tarkemmin,ja ilmeni, että asiassa ei ollut oikeudellisesti mitään epäselvää: koska yhtiöjärjestysmääräyksellä ei oltu poikettu edellä todetusta asunto-osakeyhtiölain osoittamasta kunnossapitovastuunjaosta, kuului kunnossapitovastuu rakenteiden osalta taloyhtiölle ja pinnoitteiden osalta osakkeenomistajille.
Asiassa käytiin sovintoneuvotteluja oikeudenkäynnin ulkopuolella taloyhtiön kanssa, ja muutaman neuvottelukierroksen ja puolin ja toisin tehdyn sovintoesityksen jälkeen asiassa päästiin lopulta hyvään sovintoratkaisuun. Sen mukaisesti taloyhtiö suoritti asianmukaiseksi katsottavan korvauksen päämiehillemme, jotka olivat remontoineet myös rakenteissa todetut virheet omalla kustannuksellaan. Asiassa ei ollut sen jälkeen enää tarvetta ryhtyä kannetoimiin käräjäoikeudessa.
Päämiehemme, pariskunta Helsingistä, oli erittäin tyytyväinen toimistomme apuun asian ratkaisemisessa. Kuten päämiehemme itse asian ilmaisi:
-Olemme olleet erittäin tyytyväisiä palveluunne, kiitos siitä!😊